Prefa tető Isten házán, Békésen

Bár az alumíniumról inkább az újra, modernre asszociálunk, az építőiparban mégis egyre inkább gyakorlattá válik, hogy műemlék épületek tetején fémfedést használnak. Ennek egy eklatáns példája a nemrégiben Prefa anyagokkal felújított Békési Református templom teteje.

 

Az alumínium tetőfedés műemlék épületen már nem újkeletű, hagyománya 1886.- ra nyúlik vissza. A római, San Gioacchino székesegyház kupolájára tettek először - akkor még teljesen natúr, színezetlen kivitelben - ilyen fedést. A választás időtállónak bizonyult, hiszen azóta mindössze néhány apró, jelentéktelen javítást kellett elvégezni rajta az elmúlt, közel 140 év alatt.

A Békési Református templom tetőfelújításának tervei Czira Roland építész, megvalósítása pedig Herbert János bádogosmester nevéhez fűződik. A tetőfelújításhoz ugyan itt is alumínium héjazatot, használtak, de már cégünk jóval korszerűbb termékét. A nem mindennapi projekt részleteibe Forró Sándor építészlátogató, projektfelelős avatott be minket.

Vajon mit rejt a héjazat?

A Békési templom építése 1748.- ban kezdődött, ezután legközelebb 1905.-ben végeztek rajta jelentősebb átalakítást, amikor a toronytörzset megemelték. A mai formájában látható torony ekkor került a templomra. Az 1978.- as földrengést következtében az épület szerkezete meggyengült, ezért a boltozati süvegek fölött a tetőtérben, a karzatpadozatokban és a pillértornyokban rejtett vasbeton megerősítést kapott. 2017.-ben felújították a tornyot, majd 2020.-ban Czira Roland tervezőt kérte fel az egyházmegye a tető felújítási tervének elkészítésével. A lokálpatrióta tervező gyakorlatilag szarufáról szarufára vizsgálta át a szerkezet, hogy pontos képet kapjon annak állapotáról. Végül megállapította, hogy bár 12 évvel korábban történtek javítások a tetőn, ezek nem voltak igazán szakszerűek, így a templom régi palafedése az évek alatt berepedezett, beázások keletkeztek. Ezek a beázások a belső térben szerencsére még nem látszottak, de a szarufákat, a tetőszerkezetet és bizonyos helyeken a homlokzatot is károsították, így az első becslések alapján a deszkázat 70%-ának cseréjét látta reálisnak. A munka előrehaladtával egyre világosabbá vált, hogy a végeredmény ezt jóval túlhaladja majd: a deszkázat csaknem 100%- át cserélték. „A lehangoló állapotokat némileg ellensúlyozta, hogy az átvizsgálás során előkerült néhány gyöngyszem is: a korábbi átalakítást végző ácsmester és segédje is emléket hagyott számunkra, mindketten belevésték a nevüket és az 1905. évi dátumot a szarufába.” - emlékezett vissza Forró Sándor.

Az ideális fedés

„Az egyszerű tetőforma eredetileg kiselemes rombuszfedéssel készült, és mivel a Prefa kínálatában rombuszfedés több méretben is megtalálható, ez a tető szinte Prefa fedésért kiált!” - tudhattuk meg építészek munkáját támogató kollégától. Majd hozzátette: „A nagy és impozáns főhajóhoz képest a melléktetők jóval szerényebb mérete miatt mindjárt kétféle méretet is használtunk a Prefa rombuszfedései közül: a főhajó 44x 44- es, míg az melléktetők 29x 29- es méretű héjazatot kaptak.”

Mivel a H42 keménységű anyaggal készülő Prefa rombuszfedésekből 5 db már kiad egy négyzetmétert, gyorsan lehet vele dolgozni. Ugyanakkor a súlya mindössze 2,6 kg/m2, ami az ilyen jellegű fedéseknél ideális, hiszen a tetőszerkezet nem bír el nagy terhelést. További előnye, hogy már alacsony, 12 fokos hajlásszögtől alkalmazható (7 méternél rövidebb szarufahossz esetén), hiszen rögzítése nem hafterekkel, hanem a rajta kialakított saját rögzítősávval történik. Ez is hozzájárul ahhoz, hogy a víz nem tud áthatolni a szél torlónyomása esetén sem. A Prefa rombuszfedések az FD.TEC technológiának köszönhetően egy frekvenciaelnyelő sávot tartalmaznak, ami segíti a zajcsökkentést, miközben a felület a coil coating bevonatnak hála, nem csak színtartó lesz, de ellenáll a külső behatásoknak is. Összességében tehát valóban a legjobb választás a projekthez, amit mind az anyagra, mind pedig a színre adott 40 év garancia is alátámaszt.

A tető rétegrendje kívülről befelé haladva a következő: Prefa rombuszfedés, bitumenes elválasztóréteg, alatta teljes felületű colos deszkázat vastagolva és hajózva - tehát kötésben - beépítve.

Teljes PREFA rendszer a tetőn

És nem csupán a héjazat Prefa a műemlék tetején! Hanem a csaknem 120 folyóméter fekvőeresz, a beszellőzés, amely a fekvőeresz alatti bádogozás alól indul felfelé, a hófogás, a tető teljes felületére kiosztott hóvágók is. Ezen kívül felkerült cégünk kész gerincszellőző rendszere, valamint korcolt fedés is a torony köré. A korcolt fedés nem műszaki okok miatt volt szükséges, hiszen a rombusz fedéssel is tökéletes lett volna, azonban a korhű megjelenés és az eredeti fedéskép megőrzése miatt a tervező mégis emellett döntött. A korcolt fedéshez pedig természetesen szükség volt falcsatlakozásokra is.

Gondoskondi kellett a villámvédelemről is. A Prefa fedéseket a Magyar Szabványügyi Testület 100 kA-ig a villámvédelmi rendszer részeként, mint természetes levezető fogadja el, csak a felfogató csúcsokat és az ereszvonal alatti levezetőket kell kialakítani. Abban az esetben, ha ez nem elég, - márpedig ennél a tetőnél sem volt az – földelővezetéket kell kihúzni, amelynek az esztétikus rögzítéséhez ugyancsak Prefa nemesacél kapcsokat használtak.

A két különböző méretű rombusz használata a főhajó és a szárnyak fedésére ugyancsak adott egy pluszt a tetőnek: bár különböző, a felületek mérete miatt mégis egységes képet mutat.

A megfelelő anyagokon túl természetesen a szakmai tudás, és a precíz, pontos munkavégzés is szükséges volt a nem csak funkciójában, de esztétikai szempontból is példaértékű tető megszületéséhez. Mindez Herbert János bádogosmester szakértemét dícséri.